top of page

Lyngbypsykologen

V. AUTORISERET PSYKOLOG KAROLINE DEBOIS

Lyngbypsykologen

V. AUTORISERET PSYKOLOG KAROLINE DEBOIS
Til Gymnasier & Skoler
Foredrag, oplæg og andre indsatser

Hvis jeres skole her brug for en saltvandsindsprøjtning med inspiration, nye perspektiver eller tips og tricks tilbyder jeg foredrag, oplæg, temabaserede gruppeforløb og andre indsatser til gymnasier, skoler og uddannelsesinstitutioner.
 
 
Det kan være temabaserede foredrag og oplæg til eleverne, lærerne eller forældrene, gruppeindsatser samt supervision og sparring til lærere, studievejledere, elev-coaches og mentorer. Derudover er individuelle elevforløb med fokus på forebyggelse af frafald også muligt.
 
 
Jeg har arbejdet som psykolog siden 2012 og beskæftiger mig til daglig med udredning, terapi, supervision og undervisning. Jeg har mange tusinde timers erfaring med at hjælpe mennesker, der står et svært sted i deres liv og har stor ekspertise i forandringsprocesser og viden om, hvordan strømninger, krav, normer og tendenser i samfundet påvirker og kan presse den enkelte – og især unge.
 
 
En stor del af mine klienter gennem årene har været unge og studerende og jeg har derfor fået særlig stor erfaring med de mangeartede problemstillinger, som kan opstå i overgangen fra barn til voksen og i forbindelse med skole- og studietid. Selvom alle er forskellige, centrerer langt de fleste problematikker sig om stress, depression, angst, selvværdsproblematikker, præstationspres, sociale udfordringer og ensomhed eller familieproblemer og alle dem har jeg grundig erfaring med.

Book et foredrag

Oplæg og andre indsatser kan både have til formål at bidrage til indsigt og inspiration, skabe refleksion og diskussion eller indeholde forslag til konkrete strategier og tiltag. Det kommer helt an på, hvad der passer jer og jeres situation.
 
 
Temaerne kan f.eks. omhandle:
 
 
Det mentale:
 

  • Bedre trivsel og mental sundhed: Hvordan skaber man en balanceret hverdag

  • Selvmotivation: Hjælp-til-selvhjælp

  • Når det er gået galt: Håndtering af stress 

  • Præstationspres, Perfektionisme og Eksamensangst 

  • Lavt selvværd: Når den indre kritiker tager overhånd 

  • Følelser som budbringere og håndtering af eksempelvis: Angst, Usikkerhed, Ensomhed  

  • Stigmatisering: Når diagnoser bliver en spændetrøje

 
Det sociale:
 

  • Hvordan normer og tendenser påvirker os 

  • Hvorfor skrue ned: Sociale mediers effekter på hjernen, vores syn på os selv og hinanden 

  • Når kroppen bliver en pyntegenstand: Idealer og negativt kropssyn 

  • Grænsesætning og Sociale relationer 

  • Klasseproblemer og Kommunikation 

Hvis I har spørgsmål eller ønsker at booke mig til et foredrag eller andet, så kontakt mig på tlf.nr 93 10 38 88 eller på mail kontakt@lyngbypsykologen.dk for en uforpligtende snak.

Supervision til lærere og pædagoger

Som lærer og fagperson, der arbejder med unge, har forholdende ændret sig meget i løbet af bare de 13 år, jeg har været praktiserende psykolog. Ansvaret for håndtering af unges adfærd og trivsel er i stadig højere grad ikke kun blevet placeret hos forældrene som tidligere, men også hos skolerne og uddannelsesinstitutionerne. Samtidig er der indenfor de seneste år sket så stort et fald i trivslen blandt landets unge, at det kan være svært at følge med og man kan som lærer pludselig befinde sig i en situation, hvor man skal håndtere en elev med angstanfald, akutte stresssymptomer eller forsøge at hjælpe en elev, der selvskader eller har tanker om selvmord.
 

 

Hvis man ikke er rustet til dette – og det er de fleste ansatte på uddannelsesinstitutioner naturligvis ikke – kan det være et stort pres for en personalegruppe, at skulle håndtere disse problemstillinger. Derfor er det vigtigt, at fagpersoner tilknyttet uddannelsesinstitutioner tilbydes supervision.
 

 

Supervisionen kan bl.a. omhandle:
 

  • De mest hyppige mentale lidelser

  • Hvordan håndtere stress, angst, depression, selvskade, selvmordstanker osv.

  • Klasseudfordringer og klassedynamikker

  • Selvomsorg: Hvordan passer man på sig selv

  • Kommunikation og forældrehåndtering

  • Samarbejdsudfordringer
     

 

Mit metodiske udgangspunkt i supervision er narrativt og systemisk. Det vil sige, at jeg bl.a. er optaget af at belyse, hvordan normer og tendenser påvirker vores syn på omverdenen og hvordan det perspektiv, vi anlægger på noget, er med til henholdsvis at åbne og lukke for handlemuligheder i enhver given situation. Jeg har den forståelse, at vores liv er multihistorielle; vores liv består af et sammensurium af levede øjeblikke og erfaringer og den mening, vi tillægger disse erfaringer, er det, der skaber vores identitet og dermed de handlemuligheder, vi får øje på i de situationer, vi til enhver tid befinder os i. I supervision vil jeg ofte, i de sager der bliver taget op, lægge op til refleksion over hvilke muligheder det perspektiv, vi indtager, afføder; hvilke muligheder lukker det ned for og hvad sker der, hvis vi anlægger et andet perspektiv.

Individuelle elev-indsatser: Forebyggelse og fastholdelse

Erfaring viser, at et psykologforløb kan være en afgørende og fastholdende faktor for elever, der er i risiko for at droppe ud af uddannelse. En indsats via samtaler er ikke kun i elevens interesse, da frafald ikke kun koster dyrt personligt og socialt for eleven, men også samfundsøkonomisk. Et samtaleforløb med eleven hjælper ham eller hende med at navigere og finde ressourcer i sit eget liv, samtidig med at det hjælper til fastholdelse på uddannelsen.
 

 

Som uddannelsesinstitution kan man støtte en elev med psykologsamtaler til klippekortspriser. Hvis eleven efter fem samtaler ønsker at fortsætte forløbet, giver jeg SU-rabat til den unge. Det er også muligt at lave aftaler, hvor eleven delvist betaler selv.

Hvis noget af ovenstående kunne være relevant for jer, tager jeg meget gerne et uforpligtende kaffemøde om mulighederne eller sender uddybende materiale. I er også velkomne til at kontakte mig direkte på tlf.nr 93 10 38 88 eller mail kontakt@lyngbypsykologen.dk. 

Kontakt / Book tid

OBS: Hvis du har følsomme oplysninger bedes du skrive direkte på mail:

Oplæg skoler.jpg
bottom of page