top of page

Lyngbypsykologen

V. AUTORISERET PSYKOLOG KAROLINE DEBOIS

Angst & Bekymring

Angst, frygt og bekymring er noget, vi alle oplever og som vi har brug for. Vi er prædisponerede for at trække os fra ting, der kan skade os – at kæmpe, flygte eller blive handlingslammede. Det er en vigtig mekanisme, når vi befinder os i en faresituation. Hvis ikke vi var i stand til at blive bange for noget, så havde vi, som art, ikke overlevet og igennem vores liv oplever alle at støde på frygt, bekymring og angst i en eller anden form. I overkommelige doser kan det være ganske vigtigt; det kan skærpe vores sanser, gøre os i stand til at klare udfordringer, hjælpe os med at passe på os selv og beskytte os mod potentiel smerte.

 

Når angst og bekymringer tager overhånd

Problemet opstår, når angst og bekymringer fylder så meget, at de forhindrer os i at leve det liv, vi har lyst til. For meget angst er en hindring og gør det svært at handle rationelt og klart. Når angst og bekymringer har taget overhånd, kan skrækscenarier køre om og om igen i hovedet, man kan få svært ved at sove, spise, være sammen med andre mennesker, være i bestemte situationer osv. Angst og bekymring, der har taget overhånd, kan omhandle mange ting: Det kan være rettet mod sociale situationer, eksaminer, at skulle sige noget højt foran andre, risikoen for at miste, for sygdom eller død, for at gå i panik eller få angstanfald osv. Man kan også opleve, at angsten kan skifte form og fokus afhængigt af, hvor man er i sit liv.

 

Forskning i frygt har vist, at kun ved 8% af det, vi bekymrer os om, er der en sandsynlighed for, at det kommer til at ske. Men hvis vi af den ene eller anden grund begynder at handle udelukkende ud fra vores følelser af bekymring og angst, kan vores verden hurtigt blive meget begrænset. Vi mister evnen til at vurdere risiko og begynder at tænke: ”Hvis jeg er bange, må det betyde, at jeg er i fare”. Bekymringer eller angst, der har taget overhånd, har det med at påvirke vores vurderinger, så vi kan komme til at overvurdere sandsynligheden for at noget ubehageligt kommer til at ske, tænke katastrofetanker og undervurdere vores egen evne til at håndtere situationen.

 

Når vi lader angsten overtage og guide os og undgår situationer, hvor den optræder, så vokser den – du ”fodrer” så at sige angsten, så den bliver stærkere. Hvis du derimod ikke adlyder den, men taler den imod og udfordrer den, kan du efterhånden komme ud af angstens greb.

 

Behandling af angst og bekymringer

Angst og bekymringer kan blive enormt overvældende og handlingslammende, fordi de har en evne til at sætte så meget (fysisk) ubehag i os. Ved at arbejde med det i terapien kan du lære, at angsten eller bekymringerne i mange tilfælde blot er følelser, der kan blive overbevisende, fordi de er ubehagelige, ikke fordi de er korrekte eller realistiske. Vi behøver ikke holde fast på en tanke. Vi kan smide den væk, rette den eller udfordre den. Vi kan bekymre os om, at noget kan ske og så gøre det, vi er bekymrede for, alligevel. 

 

I et samtaleforløb har vi fokus på og undersøger angsten eller bekymringerne til bunds; hvad nærer den og hvad er konsekvenserne, når den får lov at løbe løbsk eksempelvis. Behandlingen er med til at tydeliggøre, du ikke er angst, men du har angst i dit liv og ved at blive klogere på, hvornår bekymringerne dukker op, hvad de forsøger at overbevise dig om og får dig til at gøre eller undlade at gøre, skaber vi et overblik og gør angsten mere håndterbar. Vi ser også på, om bekymringerne indimellem kan være en hjælp til noget. 


Processen vil stille og roligt tydeliggøre, at tanker bare er tanker og ved at undersøge, om en bekymring ikke kun er korrekt, men også om den er brugbar for dig, kan det hjælpe til at tydeliggøre hvor og hvordan du kan udfordre bekymringerne, gå imod dem og skabe mere handlerum for dig selv i dit liv. Ofte fortæller angst og bekymring også noget om, hvad der er vigtigt for dig (angsten for at miste, siger eksempelvis noget om, at nogen eller noget har en stor betydning for dig) og det kan derfor også give mening at se på, hvordan du kan handle på disse værdier i din hverdag.


Ikke to slags angst og bekymringer er ens, så samtalernes fokus tilpasses dig og hvordan de optræder særligt i dit liv.


Kontakt / Book tid

OBS:  Hvis du har følsomme oplysninger bedes du skrive direkte på mail: kontakt@lyngbypsykologen.dk

bottom of page